1. januar 1993 startede tidligere salgsdirektør i HP, Erik Lorenzen, eget selskab. Baggrunden var, at Erik igennem længere tid havde udviklet sine sælgere i HP med stor succes. Så stor, at flere af HP’s kunder spurgte Erik om, hvad det dog var, han havde gjort ved dem – og om han også kunne gøre det ved deres sælgere. Det blev kimen til den første kundeplatform. Selskabet hed Erik Lorenzen Business Management og havde adresse i Hillerød.
I 2003 startede Bo Bræmer, som var tidligere sælger i HP, selskabet Proficon.
Og i januar 2005 fusionerede Erik Lorenzen Business Management med Proficon og blev til Lorenzen Proficon med hovedsæde i Randers. I løbet af 2008 blev navnet ændret tilbage til Proficon, for at gøre det hele mere enkelt.
Igennem alle 20 år har hensigten været den samme, nemlig at øge vore kunders salg via professionalisering, kompetenceudvikling samt korrigering af attitude/holdning og adfærd.
Vores koncepter og værktøjskasse har vi selv udviklet. Det betyder, at vi kan implementere dette over hele verden uden rettighedsproblemer. Resultatet heraf har også været, at mange af vores kunder gennem tiden har været større, skandinaviske kunder der opererer internationalt. F.eks. FOSS, Telenor, Grundfos, Schibsted, SimCorp, Egmont, GN Otometrics, Kosan Crisplant og Brüel & Kjær.